JanikaTakatalo Sinivihreä nuori vaikuttaja. Kokoomusopiskelijoiden puheenjohtaja, Turun kaupunginvaltuutettu ja Varsinais-Suomen maakuntavaltuutettu.

Suomen tytöt ovat timanttia – miksi pojat eivät yllä PISAssa samaan?

  • Lukutaito on korvaamattoman arvokas
    Lukutaito on korvaamattoman arvokas

Hyvää itsenäisyyspäivää, osaava Suomi! Olemme juuri julkaistujen PISA-tulosten perusteella edelleen koulutuksen kärkimaa. Huolta herättää kuitenkin koulutuksen tasa-arvo. Etenkin tyttöjen ja poikien väliset erot ovat kasvaneet. Suomen tytöt olivat kaikkien maiden tytöistä toiseksi parhaimpia. Poikien välisessä vertailussa Suomen pojat uhkaavat pian jäädä kärkikymmenikön ulkopuolelle. Suomalainen malli siis toimii – mutta ei yhtä hyvin kaikille.

Lukutaidolla ja motivaatiolla on suuri merkitys opinnoissa menestymiselle. Heikosti lukevat pärjäävät heikommin myös esimerkiksi luonnontieteissä. Kodin vaikutus lukemiskulttuurin omaksumisessa on suuri. Kirjojen määrä kodin kirjahyllyssä määrittää lapsen tulevaisuutta enemmän kuin autojen määrä pihassa. Kirjoja lukevan nuoren sanavarastossa voi olla jopa 70 000 sanaa, kun taas vähän tai ei ollenkaan lukevan on pärjättävä 15 000 sanalla. Kirjailija Timo Parvelan sanoin: ”Jos sinun pitäisi rakentaa talo, valitsisitko mieluummin pelkän vasaran vai koko työkalupakin?”

Ilman lukutaitoa ihmisellä ei ole juurikaan tapoja vaikuttaa omaan tulevaisuuteensa tai osallistua päätöksentekoon. Nyky-yhteiskunnassa ei riitä, että oppii lukemisen perusteet. Lukemista täytyy harjoitella aktiivisesti ja taitoa syventää. Kuinka sitten etenkin pojat saataisiin innostumaan lukemisesta? Paras tapa on kirjallinen ympäristö. Kirjallisuuden pitäisi näkyä niin kotona, koulussa kuin muutenkin yhteiskunnassa. Jo satuja lukemalla voi saavuttaa riittävän lukemisen taidon. Kirjastoverkon avulla se on myös ilmaista. Tarvitaan kekseliäitä tapoja yhdistää lukemista muuhun vapaa-aikaan. Miltä kuulostaa esimerkiksi kirjaston yhteistyö urheiluseuran kanssa? Voisiko pelimatkojen matkustusaikaa hyödyntää nykyistä enemmän lukemiseen?

Koulumaailma näyttää jostain syystä sopivan paremmin tytöille. Koulussa tarjottu oppimisen malli ei kiinnosta moniakaan poikia. Poikien on myös sosiaalisesti hankalampaa olla hyviä oppilaita ja samalla ”kovia jätkiä”. Tällaiset roolit ovat aika surullisia. Onneksi uusi opetussuunnitelma tarjoaa osaltaan ratkaisuja.  Sen tavoitteena on lisätä oppilaiden innostusta opiskelua kohtaan ja kannustaa jokaista löytämään yksilölliset vahvuutensa. Jokainen oppii eri tavalla ja eri tahtiin, tähän on tärkeää olla mahdollisuus. Myös uudet oppimisympäristöt saattavat auttaa etenkin poikia löytämään oppimisen ilon. Teknologian avulla opetus voi olla hauskempaa ja sikäli motivoivampaa.

En pidä ihmisten lokeroimisesta sukupuolen mukaan. Näissä tuloksissa sukupuolen vaikutus muuttujana on kuitenkin kiistaton. Meidän tulee löytää keinoja, joiden avulla heikommin pärjäävät pojat voivat kuroa välimatkaa umpeen. Samalla myöskään tyttöjä ei pidä syyllistää hienoista tuloksista. Tytöissä piilee varsinainen hiomaton timantti, joka on kenties vasta pääsemässä oikeuksiinsa, kun sukupuoli vaikuttaa ammatinvalintaan yhä vähemmän. Kenties maailman huiput tiedenaiset ja tulevaisuuden Nobel-voittajat nousevat tämän päivän suomalaisten tyttöjen joukosta?

Janika Takatalo

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Hyvää itsenäisyyspäivää, ja no kun pojat ovat poikia. Miksi muuten naisten euro on pienempi kuin miesten euro;)?

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

"Kuinka sitten etenkin pojat saataisiin innostumaan lukemisesta?"

Lisäämällä feminismiä.

Käyttäjän PetriPirskanen kuva
Petri Pirskanen

En tiedä mistä tuo kuvitelma tulee. Että poika ei opiskelisi kun täytyy olla kova jätkä...?

Pojat eivät vapaaehtoisesti suostu lukemaan ja opiskelemaan. Joten ehkä tästä nykyajan vapaaehtoisesta opiskelusta pitäisi luopua ja mennä takaisin ajassa jossa vähän pakotettiin. Jätetiin luokalle jne. Ja
Jos ei opi niin apuopetusta sen jälkeen... Tiedän että se taas vaatii rahaa. Mutta jos raha on ongelma, niin sitten ei pitäisi miettiä poikien opiskelua vaan taloutta.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Sitäpähän en tiedä. Olisiko siinä että lukemisharrastus tuo helposti nörtin maineen? Ainakin itselläni oli varsin epäkarismaattinen asema. (Ole kyllä muuttunut.)

Toki tässä on syytä tiedostaa se, että eletään maailmassa jossa urheilijapojat kenties pesevät nörttipoikien päätä pöntössä, mutta nörttipojat postittavat urheilijapoikien tietokoneen pornokokoelmat urheilijapojan äidille urheilijapojan sähköpostilla.

En kuitenkaan usko että tässä on kysymys ihan tästäkään. Kysymys on siitä että lähestymistavat joilla koulu tekee asioita vetoavat naisnäkökulmaan ja tyttönäkökulmaan tehokkaammin. Poikia ei osata innostaa ja innostavat asiat kielletään.

Tämä tosin oli totta myös minun aikanani. En ollut hikari siksi että olisin nauttinut siitä tavasta jolla koulu opetti asioita. Olin hikari siksi että osasin lukea ennen koulua ja opettelin asiat koulun ulkopuolella. (Oli kahdenlaisia aineita ; Niitä joista olin kiinnostunut ja joissa olin hyvä. Ja ne joista en välittänyt ja ne menivät heikosti.)

Jos tyttöjen kohdalla olisi vastaava tasoero, selitystä haettaisiin hieman eri asenteella. Mutta nyt vähän tuntuu siltä että vaikka sukupuolierot kasvavat vuosi vuodelta niin ajatellaan että "sillä se lähtee millä se on tullutkin" (intersektionaalisella feminisminäkökulmalla jota koristaa retoriikkakeskeisyys. No. Se ei sentään ole moraalisesti kyseenalaista toisin kuin toisen aallon feminismin lieveilmiöt ja esimerkiksi transvastaiset feminismin suuntaukset. Joita muuten kannattaa kenties huuhtoa esiin vaikkapa naisasialiitto unionista.)

Käyttäjän pekkapylkkonen kuva
Pekka Pylkkönen

On myös sosiaalidemokraattinen vaihtoehto jota muualla maailmassa kutsutaan sabotaasiksi. Voisi esimerkiksi suorittaa jonkun sortin lobotomiaa liian lahjakkaille tytöille.

Käyttäjän TuomoGren kuva
Tuomo Gren

Tuo on melko kammottava. Itse suosisin sitä, että tehdään noihin testeihin kiintiöt. Tietty määrä pisteitä tulee jaettavaksi sukupuolen mukaan. Näin varmistetaan että lahjakkaat tytöt eivät pärjää vaan tilalle saadaan sukupuolensa vuoksi väärinkohdelluksi tullut poika.

Käyttäjän danielantti kuva
Daniel Leppäjärvi

Kommenttiosio taas toimii päivän huumoripläjäyksenä.

Sami Vaara

Loistavia tuloksia! Feminismi alkaa vihdoinkin tuottaa tulosta. Kuka olisi uskonut että poikien syyllistäminen ja tyttöjen ylistäminen saisi oikeasti vaikutusta aikaan?

Tekstissä otetaan hyvin asia haltuun, kun taas tällainen suhtautuminen on sairasta seksismiä:
"Yritysmaailma näyttää jostain syystä sopivan paremmin pojille. Reaalielämän raadollinen malli ei kiinnosta moniakaan tyttöjä. Meidän tulee löytää keinoja, joiden avulla heikommin pärjäävät tytöt voivat kuroa välimatkaa umpeen. Samalla myöskään poikia ei pidä syyllistää hienoista tuloksista."

Olisi hienoa jos vastaava syyllisyyden siemen saataisiin samalla tavalla viimein kylvettyä myös valtaa pitäviin miehiin. Go girls!

Uhriutuva satiiri sikseen. Kannattaa myös ottaa näiden sukupuoliroolien lisäksi huomioon poikien ja tyttöjen hormonaaliset erot, joka on lähtökohtaisesti luonut nämä roolit. Ehkä nykyajan kuriton, liikuntapuutteinen ja hektistä viihdettä tarjoava elinympäristö kuristaa eri tavalla sellaista sukupuolta jonka hormonitoiminta vaatii enemmän aktiviteettejä.

Minna Hänninen

Hienoa, että tulee uusia opetussuunnitelmia, mutta sehän ei muuta sitä tosiasiaa, että koulu on aina ajastaan jäljessä. Olkaamme siis huolissamme niistä, jotka ovat kiinnostuneita koulusta tai suorittavat sen kiltisti; olivat he sitten tyttöjä tai poikia.

Toimituksen poiminnat